Mi lesz veled siófoki Aranypart?

Strandolni vágyók elől a vizet, a horgászoktól a halat és az ívóhelyet, a szörfösöktől a hullámokat, a nyaralótulajdonosoktól a tiszta vizet és a panorámát rabolják el „

A Parlamentben intéztem kérdést a Földművelésügyi Minisztériumhoz annak kapcsán, hogy "a megalománia nem ismer határokat a Balatonnál, a siófoki Aranyparton a déli part egyik legnagyobb összefüggő, strandolásra alkalmas partszakaszát tennék tönkre egy, a vízbe 225 méternyire benyúló monstrummal, mely két hektár vízfelületet foglalna el".

Aranypart kikötő

Több mint százan mentek el arra a közmeghallgatásra, amit a minap a környezetvédelmi hatóság hívott össze az Aranypartra tervezett vitorláskikötő témájában, a siófoki városházára. Használhatatlanná, élvezhetetlenné válna a fürdőzők, evezősök, szörfösök és kájtosok körében is népszerű siófok-szabadifürdői szabadstrand, ha elé egy megakikötőt építenének – állítják a tiltakozók; közeli ingatlantulajdonosok, vagy csak egyszerű strandrajárók. A kikötőellenzők írásban megfogalmazott álláspontja szerint "félő, hogy a víz minősége romolna, s a lellei és fenyvesi precedensekhez hasonlóan a tópart eliszaposodásához, az eredeti élővilág és a gyönyörű tókép, illetve kilátás megszűnéséhez is vezetne, amellett, hogy tönkretenné a fürdőzési és sportolási lehetőségeket". Úgy vélik, a Balatonon általában, de a közelben is van elég jachtkikötő. A Divinus Yacht Club Kft. azt írta tájékoztatásul a környékbelieknek: a vitorláskikötők "sokkal inkább előnyére, mint hátrányára válnak bármely nagy vízfelületnek, legyen az bármelyik tenger, Bodeni, Garda vagy Comói tó". A tiltakozók szerint azonban az összehasonlítás hibás,hiszen például a Garda-tó átlagos mélysége 65 méter, tehát elsősorban vitorlázásra és nem fürdőzésre alkalmas, ellentétben a Balatonnal.

Felhívtam a figyelmet arra is, hogy: "A tervezett beruházás szomszédságában lévő kemping a hírek szerint nemrég került Mészáros Lőrinc érdekeltségébe. Az engedélyezés innentől kezdve mint kés a vajban halad előre…A fürdési lehetőség a vitorláskikötő elkészülte után csak kotrással lesz fenntartható, vagy esetleg úgy sem.

Gombamód szaporodnak a kikötők

Az utóbbi években sorra épülnek új, vagy bővülnek régi jachtkikötők; Balatongyörök, Keszthely, Vonyarcvashegy, Balatonfenyves, Alsóörs voltak e beruházások helyszínei, de például 150 férőhelyes vitorláskikötő építését tervezik Balatonfüreden, annak a kempingnek a területén, amelyet a Mészáros Lőrincék tulajdonába került Balatontourist üzemeltet.

"A Bejárható Magyarország program keretében 13 milliárd forintból fejlesztjük az aktív turizmust, azon belül a vitorlázást" – jelentette be nemrég Révész Máriusz, kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos. Az is friss bejelentés: 2,5 milliárd forintnyi európai uniós forrást költenek a balatoni vitorlás turizmus fejlesztésére.

Csak emlékeztetőül: a Balatonnál megjelent új elit terjeszkedésének egyik első fecskéje volt 2014-ben Tiborcz István, akinek az érdekeltsége megvásárolta akkor a keszthelyi vitorláskikötőt a Balatoni Hajózási Zrt.-től. Ahol egyébként vitorláskikötő épül, ott gyakran megjelennek az ellenzők is, így volt ez nemrég Balatonfenyvesen is, de nem tudták megakadályozni a beruházást. Korábban Balatonföldváron fához is láncolták volna magukat a környezetvédők – végül erre nem volt szükség, mert a beruházó épp a tiltakozás hatására visszalépett. Zamárdiban is meg tudták akadályozni civilek néhány éve, hogy vitorláskikötő létesüljön.

Remélem, hogy ezt a beruházást is sikerül meghiúsítani, de legalábbis időt nyerni a választásokig, azután pedig a Jobbik kormány fogja visszavonni azt, és a Balatont végre méltó módon kezelni.

forrás: Alfahír Hírportál

Videó: 

Tartalom megosztás

Tartalom átvétel